Czyste powietrze
Nabór wniosków o dofinansowanie dla osób poszkodowanych w wyniku ubiegłorocznej powodzi
Przypominamy o trwającym programie „Czyste Powietrze” dla powodzian.
Osoby poszkodowane w ubiegłorocznej powodzi mogą uzyskać dotacje na:
- Wykonanie audytu energetycznego,
- Wymianę źródła ciepła,
- Termomodernizację domu,
- Instalację fotowoltaiczną.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
- osoby fizyczne będące właścicielami/współwłaścicielami budynków jednorodzinnych i wydzielonych w nich lokali mieszkalnych uszkodzonych wskutek powodzi w 2024 r.
- dodatkowe kryterium: oszacowany procent zniszczeń w wyniku powodzi potwierdzony dokumentacją szacowania strat sporządzaną przed właściwą gminę nie jest mniejszy niż 5 % budynku/lokalu.
- zniesione zostały ograniczenia czasowe dotyczące pozwolenia na budowę/zgłoszenia, a także czasu odbytej termomodernizacji, zatem skorzystać z dofinansowania mogą również właściciele nowych domów.
- program nie dotyczy budynków dla których już wcześniej została zawarta umowa o dofinansowanie w ramach Programu „Czyste Powietrze”, a także budynków nowobudowanych i wielorodzinnych.
Jakie zaszły zmiany w dofinansowaniu ?
- brak progu dochodowego w podstawowym poziomie dofinansowania,
- wprowadzenie limitów kosztów kwalifikowanych dla wszystkich urządzeń, materiałów i usług,
- zniesienie prefinansowania inwestycji,
- zamiast prefinansowania wypłata środków ma nastąpić jeszcze przed terminem płatności faktury (brak konieczności angażowania własnych środków beneficjenta).
Gdzie składać wnioski?
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji w ramach części 4) Programu należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu ul. Krakowska 53, 45-018 Opole. Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji można składać poprzez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:
- za pośrednictwem Gminy Gogolin, lub
- poprzez nadanie do WFOŚiGW w Opolu w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
- bezpośrednio do WFOŚiGW w Opolu.
Wnioski o dofinansowanie można składać do 31 marca 2025 r. lub do wyczerpania środków.
Szczegółowe informacje na stronie czystepowietrze.gov.pl
Udostępniamy link do ulotki – poradnika dla zainteresowanych tym tematem wnioskodawców:
poradnik_dla_wnioskodawcow_dotknietych_skutkami_powodzi_wrzesien_2024 -1.pdf (1,52MB)
Ważna informacja dla mieszkańców, w związku z zawieszeniem ogólnopolskiego programu "Czyste Powietrze"!
Z przyczyn niezależnych od nas, punkt konsultacyjno – informacyjny programu "Czyste Powietrze" w gminie Gogolin nie będzie miał już możliwości przyjmowania nowych wniosków. Uspokajamy - wszystkie dotychczas złożone wnioski będą rozliczane na bieżąco, a wypłata dotacji trwa nieprzerwanie.
Komunikat Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w tej sprawie:
**
Program "Czyste powietrze"
Mieszkańcy gminy Gogolin mogą składać wnioski o dotację do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bez konieczności wyjazdu do Opola. W ramach programu „Czyste powietrze”, w Urzędzie Miejskim w Gogolinie, mieszkańcy gminy mogą otrzymać informacje na temat dofinansowań, jak również uzyskać pomoc przy wypełnianiu wniosków o wsparcie finansowe. Wnioski składać można na dofinansowanie termomodernizacji budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wymiany źródeł ogrzewania na ekologiczne oraz na instalację źródeł OZE.
Kontakt: Agnieszka Nowak, tel. 77 46 66 593, e-mail:
Kontakt: Anna Piosek, tel. 77 40 76 840, e-mail:
Dane statystyczne dotyczące złożonych przez mieszkańców województwa wniosków, umów, wypłat oraz zrealizowanych przez Beneficjentów przedsięwzięć:
Punkt konsultacyjno – informacyjny programu Czyste Powietrze w Gminie Gogolin
Przedsięwzięcia z terenu Gminy Gogolin stan na dzień 31-12-2024 r.
- Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie: 507
- Liczba zawartych umów o dofinansowanie: 440
- Liczba zrealizowanych przedsięwzięć: 295
- Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji: 5 514 783 zł
Punkt Konsultacyjno - Informacyjny
Urząd Miejski w Gogolinie wychodząc naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności podpisał porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu, w ramach trwającego programu „Czyste powietrze”.
Dzięki tej współpracy, każdy mieszkaniec gminy Gogolin, który będzie chciał ubiegać się o dotację na wymianę źródła ogrzewania lub termomodernizację budynku w ramach programu „Czyste powietrze”, może skorzystać z DARMOWYCH KONSULTACJI z wyznaczonym do tego celu pracownikiem Urzędu Miejskiego w Gogolinie. Ten pomoże prawidłowo wypełnić i złożyć wniosek w Internecie; wytłumaczy również zasady finansowania, a co ważne – w dalszym procesie pomoże się rozliczyć otrzymane dofinansowanie.
Już dziś można umówić się na konsultację! W tym celu prosimy dzwonić pod nr tel. 77 407 68 40 lub 77 466 65 93, w następujących godzinach:
- w poniedziałek, w godzinach między 9.00, a 13.00,
- w środa, w godzinach między 9.00, a 12.00,
- w czwartek, w godzinach między 9.00, a 12.00.
Należy jednak pamiętać, że wniosek o dofinansowanie wypełnia Wnioskodawca na podstawie danych i informacji własnych. Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.
Osoby, które chcą wypełnić wniosek bez pomocy gminnego konsultanta, mogą to uczynić na Portalu Beneficjenta pod adresem: https://portal.wfosigw.opole.pl/.
W CELU ZŁOŻENIA WNIOSKU O DOFINANSOWANIE NIEZBĘDNE SĄ:
- aktualny adres e-mailowy wraz z hasłem (niezbędny do utworzenia konta na portalu beneficjenta oraz do złożenia wniosku),
- nr telefonu kontaktowego,
- PESEL swój oraz współmałżonka/współmałżonki,
- numer księgi wieczystej,
- numer działki,
- przybliżony rok wystąpienia o pozwolenie na budowę,
- powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego w m2 (mierzona po zewnętrznym obrysie budynku, łącznie z tarasami, balkonami, piwnicami i garażami podziemnymi),
- wartość dochodu/rodzaj PIT,
- numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania,
- dokument potwierdzający prawo własności budynku mieszkalnego (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku),
- zaświadczenie wydane zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy, nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, wskazujące przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy (w przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania),
- załącznik zawierający oświadczenia: współwłaściciela/wszystkich współwłaścicieli o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia ujętego w niniejszym wniosku o dofinansowanie (jeśli budynek/lokal mieszkalny jest objęty współwłasnością); współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań (jeśli wnioskodawca posiada ustawową wspólność majątkową),
- jeżeli inwestycja została już rozpoczęta, data wystawienia pierwszej faktury,
- w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego, liczba ha przeliczeniowych (najlepiej zabrać ze sobą decyzje podatkową, ponieważ tam widnieje taka informacja),
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku na który staramy się o dotację, powierzchnia przeznaczona pod prowadzenie tej działalności,
- w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na termomodernizację budynku, liczba m2 okien, drzwi, materiałów budowlanych wykorzystanych do np. ocieplenia ścian.
W CELU ZOŻENIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ NIEZBĘDNE SĄ:
- aktualny adres e-mailowy wraz z hasłem (niezbędny do utworzenia konta w systemie GWD),
- nr telefonu kontaktowego,
- PESEL wnioskodawcy,
- nr umowy o dofinansowanie oraz maksymalna przyznana kwota dotacji (zamieszczone w liście poleconym przesłanym przez WFOŚiGW w Opolu),
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, powierzchnia przeznaczona pod prowadzenie tej działalności,
- data wystawienia pierwszej faktury,
- kwota dotacji wnioskowana lub rozliczona w ramach wcześniejszych wniosków o płatność (tylko w przypadku składania wniosku po raz drugi lub trzeci),
- nr rachunku bankowego,
- w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na termomodernizację budynku, liczba m2 okien, drzwi, materiałów budowlanych wykorzystanych do ocieplenia ścian zewnętrznych, stropodachu, stropu nad piwnicą.