Logo Gminy Gogolin

Gogolin - strona dla mieszkańca

09 lipca 2025
14 °C
  • Projekty Unijne
  • Aplikacja mobilna
  • Akty prawa miejscowego
  • Faceebook
  • Wersja XML
  • Wersja dla słabowidzących
  • Logo BIP
  • Logo ePUAP
Wersja dla słabowidzących
    • Logo Facebook
    • Aplikacja mobilna
    • PL
    • DE
    • EN
  • Mieszkańcy
  • Turyści
  • Invest in Gogolin
  • Urząd 
    • Dane kontaktowe
    • Numery telefonów
    • Numery kont bankowych
    • Gminne Centrum Reagowania
    • Straż Miejska
    • Dokumenty strategiczne 
      • Strategia Rozwoju Gminy Gogolin
    • Cyberzagrożenia(przekierowanie)
    • Ochrona danych osobowych
  • Załatw sprawę
  • Ochrona środowiska 
    • Dotacje 
      • Dotacje gminne
      • Czyste powietrze
      • Ciepłe mieszkanie – nabór wniosków
      • Dotacje ze środków pozagminnych
    • Powietrze 
      • Edukacja
      • Stan powietrza / zalecenia
      • Czym oddychamy
    • Gospodarka odpadami 
      • Biuro Informacji i Obsługi Mieszkańca
      • Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów
      • Harmonogram wywozu
      • Opłaty
      • Gospodarka odpadami - obowiązki informacyjne
      • Segregacja odpadów
    • Odbiór i transport nieczystości ciekłych
    • Usuwanie azbestu
    • Pielęgnacja zieleni
    • Usuwanie drzew
    • Zwierzęta bezdomne
    • Paliwa i energia
    • Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
  • Rady 
    • Rada Miejska w Gogolinie 
      • Rada Miejska w Gogolinie w kadencji 2024 - 2029
      • Skład Rady Miejskiej kadencji 2018 - 2023
      • Składy osobowe stałych Komisji Rady Miejskiej w Gogolinie (2018-2023)
      • Transmisje Sesji Rady Miejskiej
      • Zawiadomienia o sesjach i komisjach
      • Protokoły z Sesji Rady Miejskiej
      • Zbiór Aktów Prawa Miejscowego
      • Uchwały Rady Miejskiej w Gogolinie 2018-2023
    • Gminna Rada Seniorów 
      • Informacje
      • Terminy dyżurów
      • Skład GRS
    • Młodzieżowa Rada Miejska w Gogolinie 
      • Ogłoszenia
      • Wybory
  • Jednostki 
    • Gminny Ośrodek Kultury
    • Gminna Biblioteka Publiczna
    • Zespół Rekreacyjno - Sportowy
    • Gminny Ośrodek Zdrowia
    • Ośrodek Pomocy Społecznej / Centrum Usług Społecznych
    • Dom Spokojnej Starości
    • Komunalne Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
    • Posterunek Policji
    • Placówki oświatowe 
      • PP nr 1 w Gogolinie
      • PP nr 3 w Gogolinie
      • PSP nr 2 w Gogolinie
      • PSP nr 3 w Gogolinie
      • PSP w Kamieniu Śląskim
      • PSP w Malni
  • Sołtysi i rady sołeckie
  • Realizowane projekty 
    • Projekty unijne
    • Polski Ład
    • Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
    • Rządowy Program Odbudowy Zabytków
    • Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej
    • Projekty międzynarodowe
    • Projekty krajowe
    • Współpraca
  • Kontakt

Czyste powietrze

Nabór wniosków o dofinansowanie dla osób poszkodowanych w wyniku ubiegłorocznej powodzi

Przypominamy o trwającym programie „Czyste Powietrze” dla powodzian.

Osoby poszkodowane w ubiegłorocznej powodzi mogą uzyskać dotacje na:

  • Wykonanie audytu energetycznego,
  • Wymianę źródła ciepła,
  • Termomodernizację domu,
  • Instalację fotowoltaiczną.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?

  • osoby fizyczne będące właścicielami/współwłaścicielami budynków jednorodzinnych i wydzielonych w nich lokali mieszkalnych uszkodzonych wskutek powodzi w 2024 r.
  • dodatkowe kryterium: oszacowany procent zniszczeń w wyniku powodzi potwierdzony dokumentacją szacowania strat sporządzaną przed właściwą gminę nie jest mniejszy niż 5 % budynku/lokalu.
  • zniesione zostały ograniczenia czasowe dotyczące pozwolenia na budowę/zgłoszenia, a także czasu odbytej termomodernizacji, zatem skorzystać z dofinansowania mogą również właściciele nowych domów.
  • program nie dotyczy budynków dla których już wcześniej została zawarta umowa o dofinansowanie w ramach Programu „Czyste Powietrze”, a także budynków nowobudowanych i wielorodzinnych.

Jakie zaszły zmiany w dofinansowaniu ?

  • brak progu dochodowego w podstawowym poziomie dofinansowania,
  • wprowadzenie limitów kosztów kwalifikowanych dla wszystkich urządzeń, materiałów i usług,
  • zniesienie prefinansowania inwestycji,
  • zamiast prefinansowania wypłata środków ma nastąpić jeszcze przed terminem płatności faktury (brak konieczności angażowania własnych środków beneficjenta).

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji w ramach części 4) Programu należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu ul. Krakowska 53, 45-018 Opole. Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji można składać poprzez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:

  1. za pośrednictwem Gminy Gogolin, lub
  2. poprzez nadanie do WFOŚiGW w Opolu w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
  3. bezpośrednio do  WFOŚiGW w Opolu.

 

Wnioski o dofinansowanie można składać do 30 listopada 2025 r. lub do wyczerpania środków.

 

Szczegółowe informacje na stronie czystepowietrze.gov.pl

Udostępniamy link do ulotki – poradnika dla zainteresowanych tym tematem wnioskodawców:

 

PDFporadnik_dla_wnioskodawcow_dotknietych_skutkami_powodzi_wrzesien_2024 -1.pdf (1,52MB)

dot1.png

 


Nowa odsłona programu Czyste Powietrze, dla kogo?

Program Czyste Powietrze obowiązujący od dnia 31 marca 2025 r. skierowana jest do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego lub wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Minimalny okres tej własności musi wynosić 3 lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych.

 

Na jeden budynek lub lokal mieszkalny można dostać jedno dofinansowanie, a beneficjentem można być tylko raz.

 

Jakie są poziomy dofinansowania i ich progi dochodowe?

• podstawowy poziom– do 40% dofinansowania, próg dochodu: 135 000 zł/rok

• podwyższony poziom– do 70% dofinansowania, próg dochodu:

-  2 250 zł/osobęw gospodarstwie wieloosobowym

-  3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym

• roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie

czterdziestokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

• najwyższy poziom– do 100%

dofinansowania, próg dochodu:

- 1 300 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym

- 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym o lub otrzymywanie zasiłków (stały, okresowy,

rodzinny, specjalny opiekuńczy)

• roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie

dwunastokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

• Zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania w budynku powyżej 140 kWh/m2/rok.

 

Potwierdzony standard energetyczny domu

W ramach programu wprowadzono ponadto wymóg obowiązkowego potwierdzenia standardu energetycznego budynku – zarówno przed przeprowadzeniem inwestycji, jak i po. Mają do tego posłużyć:

  • przed realizacją przedsięwzięcia – audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (określą, jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania),
  • po realizacji przedsięwzięcia – świadectwo charakterystyki energetycznej (potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania).

Oba te dokumenty muszą być podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii na stronie: https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych), powinny być poprzedzone wizytą w domu.

Beneficjenci programu Czyste Powietrze mogą skorzystać z listy ZUM (link: https://lista-zum.ios.edu.pl/), która pomaga w wyborze urządzeń i materiałów kwalifikujących się do dofinansowania. Lista ZUM jest obowiązkowa w przypadku wyboru: pomp ciepła, kotłów zgazowujących drewno oraz kotłów na pellet.

 

Jakie są obowiązki wnioskodawcy?

Aby otrzymać dotację, wnioskodawca musi:

• wykonać audyt energetyczny przed rozpoczęciem inwestycji a wraz z nim dokument podsumowujący audyt energetyczny i ten dokument dołączyć do wniosku o dofinansowanie, • po zakończeniu przedsięwzięcia przedstawić świadectwo charakterystyki energetycznej, które potwierdzi spełnienie wymogów programu,

• wykonać cały zakres prac wskazany w dokumencie podsumowującym audyt,

• trzeba pamiętać, że po realizacji inwestycji w budynku nie może być użytkowane źródło ciepła niższej klasy niż 5.

 

Maksymalny czas realizacji przedsięwzięcia dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem wynosi do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku.

 

Jakie koszty kwalifikowane można pokryć z dotacji?

Dotację możesz dostać na wymianę źródła ciepła i termomodernizację, w tym na:

• Wymianę kopciucha, czyli nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowy efektywny

i ekologiczne źródło ciepła,

• Modernizację instalacji grzewczej,

• Ocieplenie budynku,

• Wymianę okien i drzwi,

• Zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,

• Audyt energetyczny,

• Świadectwo charakterystyki energetycznej.

 

Katalog kosztów kwalifikowanych znajduje się w załączniku nr 2 do programu.

 

Podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym.

 

Jakie warunki musi spełniać budynek, aby można było przeprowadzić przedsięwzięcie modernizacyjne?

Przedsięwzięcie może być realizowane wyłącznie w istniejącym budynku/ lokalu mieszkalnym (do dofinansowania nie kwalifikuje się kosztów poniesionych przed oddaniem do użytkowania budynku/lokalu mieszkalnego). Warunki zależą od wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania. Budynki dzielą się na trzy kategorie:

 

Co obejmuje modernizacja budynków o wskaźniku poniżej 80 kWh/(m²·rok)?

Jeśli budynek posiada przestarzałe źródło ciepła na paliwo stałe (niższe niż 5 klasa wg EN 303-5), przedsięwzięcie obejmuje:

• demontaż starego źródła ciepła,

• zakup i montaż nowego źródła ciepła zgodnego z programem,

• dodatkowo: wymianę instalacji c.o. i c.w.u., wykonanie dokumentacji technicznej.

 

Jaki jest zakres przedsięwzięcia dla budynków o wskaźniku od 80 do 140 kWh/(m²·rok)?

W przypadku takich budynków możliwe są trzy zakresy przedsięwzięcia tj.: tylko źródło ciepła lub tylko termomodernizacja (jeśli już jest efektywne źródło ciepła) lub źródło ciepła i termomodernizacja.

W zależności od zakresu wymagana jest lub nie redukcja wskaźnika, tzn.:

• w przypadku, gdy w ramach przedsięwzięcia wymieniane jest tylko źródło ciepła: brak zwiększenia,

• w przypadku, gdy w ramach przedsięwzięcia realizowana jest termomodernizacja: nie więcej niż 80 kWh /(m2*rok), przy czym zmniejszenie wartości wskaźnika musi wynieść co najmniej 40%.

 

Co obejmuje modernizacja budynków jeśli wskaźnik przekracza 140 kWh/(m²·rok)?

Dla budynków o najwyższym wskaźniku (powyżej 140 kWh/m²·rok) przedsięwzięcie musi zapewnić redukcję zapotrzebowania na energię do maksymalnie 80 kWh/(m²·rok) oraz zmniejszenie zużycia co najmniej o 40%.

W ramach modernizacji można wykonać:

• wymianę źródła ciepła (tylko wtedy, gdy budynek nie jest wyposażony w źródło ciepła

spełniające warunki programu),

• wymianę instalacji centralnego ogrzewania,

• montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,

• termomodernizację (ocieplenie budynku, wymiana okien, drzwi, bram garażowych),

• dokumentację projektową i ekspertyzy.

 

Czy można przeprowadzić modernizację budynku bez wymiany źródła ciepła?

Tak, jeśli budynek posiada już efektywne źródło ciepła (nie może być niższej klasy niż 5) spełniające warunki programu,  wówczas modernizacja może obejmować:

- montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,

- ocieplenie przegród budowlanych, wymianę okien i drzwi,

- dokumentację techniczną i ekspertyzy,

 

przy czym wiąże się to z koniecznością osiągnięcia określonych wskaźników wymaganych programem i ustalonych w audycie energetycznym.

 

Maksymalne kwoty dofinansowania ocieplenie przegród budowlanych, stolarka okienna i drzwiowa, bramy garażowe, wentylacja

Maksymalne kwoty dofinansowania - Charakterystyka energetyczna

Powrót »

Dane kontaktowe i teleadresowe

Logo Gminy Gogolin

Adres:

Urząd Miejski w Gogolinie
ul. Krapkowicka 6
47-320 Gogolin

Kontakt:

tel.: +48774076800
fax.: +48774666247
email:

Godziny pracy :

poniedziałek: 7.30 - 16.30
wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30
piątek: 7.30 - 14.30
Mapa strony
Polityka prywatności
Deklaracja dostępności
Projekt i wykonanie: netkoncept.com

Strona używa plików cookies w celu poprawnego korzystania z serwisu.

Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z .

...

...

    ...