Informacja o obowiązku zawarcia przez przedsiębiorców umowy na odbiór odpadów komunalnych
Uwaga! Przedsiębiorco masz obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych!
W związku z otrzymaną informacją od Związku Międzygminnego "Czysty Region" i pojawiającymi się licznymi zapytaniami przedsiębiorców informujemy, że każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do podpisania indywidualnej umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą/podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości znajduje się na stronie gminy:
https://system.sios.pl/external/rdr/office/6
Powyższy obowiązek dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne. Dotyczy to m.in.: hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych, sklepów, lokali gastronomicznych, rzemiosła, usług ogólnobudowlanych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych.
Koszty oraz częstotliwość odbioru odpadów zależą od zapisów w umowie zawartej z wybraną firmą. Umowa ta musi mieć charakter pisemny. Parametry wynikające z podpisanej umowy muszą być zgodne z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie ZM "Czysty Region" w Kędzierzynie-Koźlu.
https://www.czystyregion.pl/nasz-system/obowiazujace-akty-prawne.html
Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją:
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 i w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888) przedsiębiorcy zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
W związku z powyższym, jeżeli któryś z przedsiębiorców na terenie Gminy Gogolin nie zawarł takiej umowy, to jest zobowiązany niezwłocznie tego dokonać.
Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, może skutkować:
- nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888);
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888).